Vit jul...

Yay, det snöar ute, dagen före julafton, det var LÄÄÄNGE sen det var en vit jul, äntligen!! :D
Men på tal om vit jul, det är ju en kampanj som heter så, att man inte ska dricka alkohol på julen, men idag när jag gick förbi a6, fy sjutton alltså, nästan varenda människa gick runt med en sån där ful lila kasse från Systembolaget, fattar inte vad dom tänker på, julen är väl en högtid av kärlek då man ska vara med familjen och vänner? Vad kul det då blir när folk är stupfulla och inte vet vad dom gör!! Tänker inte föräldrarna som dricker på sina barn?
Jag tycker alkohol är skit annars också men på julen speciellt, visst man kanske är ensam och har ångest för att man inte har någon att fira med, men alkohol är inte en lösning! Det dämpar ångest för en stund men efteråt får man ju ännu mer ångest+baksmälla, låter inte speciellt lockande enligt mig!
Och man kan ju inte säga att julen blir roligare med lite alkohol heller!

Här är en dikt som jag fick av min moster i ett mail:

En vit jul

Går längs jul pyntade gator
Stämningen infinner sig
Det luktar pepparkakor och
Glögg.
Tomtar och änglar pyntar varje
Fönster.
Ljusen är tända i granen på stadens
Torg.

Plötsligt känner jag en liten hand
Krama min.
Den kramar hårt.
- Ska vi skriva önskelista snart
Mamma?
- Visst ska du det.
Sätter oss på ett lite mysigt
Café och fikar.
Kan det bli bättre?

- Mamma jag önskar
Bara en enda sak.
Vaknar till ur min egna tankar
- va sa du - bara en julklapp i år.
- men du brukar ju önska dej så mycket.
- Min enda önskan är att
min riktiga mamma är nykter i jul.
Ser en tår i ögonen på honom
Han tittar på sin lille nalle
På jackan där står det
VIT JUL…..

Plötsligt ser jag julskyltningen
med nya ögon
ser sorgen i barnet jag har fått till låns
Det är inte svårt
Att fatta beslutet
Låt alla barn få en vit jul.
Utan alkohol och droger.
Låt Jesus barnet ge dessa barn frid
I jul
.

Alltså ärligt talat vill jag inte ens dricka glögg med 2% alkohol i, det känns inte rätt! Bara så fel, usch.

Nu måste jag gå och vila en stund men ha det bra!!
Goodbye for now! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0